Å huske på når du bygger merkevaren din.

Trykksaker med forskjellige merker.

Hva kan være viktigere enn et merke som kommuniserer det selskapet står for. Alt forbundet med firmanavnet definerer merkevaren. Selv om du ikke har ambisjoner om å bli Coca Cola eller Apple, er det viktig å bygge merkeidentiteten. Merket formidles daglig på visittkort, flygeblad og andre trykksaker. Styrken til et merke er ikke bare viktig før du kjøper beslutninger, men også i miljø- og samfunnsdebatten.

Hvordan bygge et merke fra bunnen av?

Brainstorming. Identifiser alle parametere som må inkluderes. Start fra deg selv. Hva krever det for deg å kjøpe et bestemt produkt eller gå til en restaurant? Året er 2020. Medieområdet er begrenset. Hvis du bygger et merke som er for bredt, drukner det i luften. Bør merket bare være synlig på visittkort, korrespondansekort, reklamekort, etc., eller også på bygninger, digitale medier, kjøretøy og klær?

Begynn med det viktigste - navnet. Fortsett idéprosessen med et ordentlig online søk etter inspirasjon. Se på hvordan andre bygde logoen sin og hvordan den kommuniseres. Består merket av en tekstlogo? Bør tekst og bilde kombineres? Skrifter, bilder, farger, størrelser. Listen er lang. Ta frem en notisblokk, en skarp blyant og tegne alternativene. Benytt anledningen til å bla gjennom alle visittkortmaler og brevhodemaler for mer inspirasjon. Det skader ikke å se på hvordan andre har designet merkevaren sin.

Test ideer

Og helst til potensielle kunder. Til slutt ser du ikke skogen for alle trærne. Plutselig er det flere gode alternativer, og det er vanskelig å vite hvilken som fortsetter. La noen visittkort og korrespondansekort skrives ut med forskjellige designalternativer og sett dem foran kundene. Erstatt raskt hvis mottakeren skriker eller viser stresssymptomer.

Forarbeidene er viktige før du begynner å lage. Test igjen og igjen før du bestemmer deg for det optimale merket. Det som vil representere selskapet og sees på alle trykksaker og profilklær. Hver mottaker av et visittkort blir en potensiell kunde eller kontakt. Å bygge et sterkt merke gjøres ikke over natten - desto viktigere er det å gjøre helt fra starten.

Få inspirasjon fra konkurrenter

Kan være lett eller vanskelig. Hvis bedriften din er en restaurant, er det enklere. Besøk femti av favorittene dine og lån designen som skaper følelser. Sjekk ut menyer, visittkort, skrivesaker, konvolutter og alt som kan fås. Hvordan blir logoen eksponert på de ansattes klær? På bilene og over inngangen? Kontakt samme designbyrå som din favorittkonkurrent hvis budsjettet tillater det. Det enklere og billigere alternativet er å søke inspirasjon fra malene våre og lage et blikk selv ved hjelp av PODs designverktøy.

font

Eller font, er en viktig del av merkevaren og en vitenskap i seg selv. Når du har valgt en font som passer i merkeidentiteten, lagres den under Mine sider og blir enkelt hentet når du bestiller visittkort, flygeblad og andre trykksaker.

Endelig

Ikke kompliser livet. Hold design og merkevare enkelt. Ikke skriv begrepene i stein. Hvis du merker at resultatet av designprosessen er feil, bytter du spor. Riktig merke vil fremkalle følelser og skape stolthet. Merkene som har overlevd i flere tiår er ofte de som er ukompliserte og tydelige.


Bestill nå