Riktig strategi for sosiale medier

Bygg en tilstedeværelse på sosiale medier med en klar strategi

Toget har ikke forlatt ennå, og det er viktigere enn noen gang å bli sett i kanalene. Fra Facebook-grupper til Instagram til Pinterest. Det er flere muligheter enn noen gang til å spre budskapet og skaffe nye kunder.

Les tipsene våre om hvordan selskapet bygger et nettsamfunn og langsiktige forhold til omverdenen ved hjelp av sosiale medier.

Alle som er aktive i kanalen din danner et fellesskap. Det kan være kunder som allerede har kjøpt, potensielle kunder som leter etter informasjon eller andre spillere som tester, sammenligner eller har meninger. Grensen mellom fellesskap og kunder overlapper ofte.

Alle deltakere i de sosiale kanalene er viktige. Selv om de ikke kjøper, blir de markedsførere av merkevaren.

Fem tips for å øke din online tilstedeværelse. Som et eksempel har vi brukt vår egen erfaring med å selge trykksaker til privatpersoner, dvs. bryllupsinvitasjoner og invitasjonskort til fester.

Definer realistiske mål for eksponering i sosiale medier

Det skjer ikke over natten. Sammenlign med hvordan du bygger et hus. Murstein til tegl. Hver gang vi svarer på en kommentar eller legger ut bilder av bryllupsinvitasjoner, er det et bidrag til husbyggingen vår. I et lite selskap er det ingen krav til dedikerte avdelinger, ikke engang heltidsstillinger, for arbeid med sosiale kanaler. Men det må være en strategi og rutiner for daglige innlegg og oppfølging. Vi legger opp to til tre invitasjonskort per dag og svarer på spørsmål og meninger. Kanalen vil være en utvidet kundeservice og et butikkvindu for bryllupspakker og andre trykksaker.

Etablere tilstedeværelse i riktig kanal

Alle sosiale kanaler er forskjellige. For bryllupskort og barnekort på nettet - våre bestselgende produkter, Pinterest og Instagram passer best. For vårkampanjer med studentinvitasjoner bruker vi Facebook. For visittkort, konvolutter og skrivesaker - en blanding av alt. De tilbyr gode delingsverktøy, som gir utnyttelse til spredningen. For eksklusive bryllupsinvitasjonskort har Instagram vist seg å være den optimale kanalen. Alle invitasjoner med en spesiell grafisk profil havner på Pinterest.

Ikke glem å ta med tydelige knapper for deling og lenker til produktsider der kundene kan konvertere, dvs. foreta kjøp.

Ikke legg det samme innholdet på alle kanaler

Allerede når du bygger kanalstrategien din - bestem deg for hva du vil vise hvor, selv om du bare bruker en sosial plattform i begynnelsen. Det kan være lettere sagt enn gjort, og det er absolutt fristende å legge ut det siste produktet i flere kanaler. Samtidig er det viktig at kundene kan identifisere selskapet ditt. Logoen, farger, skrifter osv. Må brukes til alle medier. Det skal ikke være noen tvil om hvilken butikk besøkende er i. Vi har et produktsortiment for selskaper og et annet for privatpersoner. Dette gjør det lettere å velge kanaler og separate markedsføringsstrategier avhengig av kanal. Visittkort, skrivesaker og konvolutter går av seg selv. Flygeblad og postkort i et annet. Bryllupsinvitasjoner, barnekort og invitasjonskort i en tredjedel, etc.

Få innsikt i kundeadferd

Markedsundersøkelser det store selskapet bruker millioner på, kan det lille selskapet nesten gjøre gratis med riktig sosiale mediestrategi. Velg et forum og spør kunden direkte hva de synes. Og gjør det ofte. Ingen eksterne markedsføringsbyråer og ingen dyre konsulenter er nødvendig. Benytt anledningen til å få tips om forbedringer og nye tjenester. I tillegg til bryllupsinvitasjoner, la vi til matchende takkekort etter flere forslag fra kunder.

Det er viktig å svare på all kontakt. Selv om kommentarer er negative. Potensielle kunder kan lese svaret, og svaret kan kontrollere om de fullfører kjøpet.

Til og med den lille bedriften kan bruke elektroniske verktøy for analyse. Mange tjenester er gratis og gir verdifull informasjon om antall besøkende, hva kundene leter etter og hvor mye de handler etter.

Ikke sitt og vent på at kundene skal komme

Vær aktiv. Start med småskala kampanjer. Lær gjennom prøving og feiling. Før vi startet med aktive salgskampanjer for bryllupsinvitasjoner, var strategien basert på å skape interesse for tjenesten. Kundefordelen må være tydelig og bestillingsprosessen enkel. Delta aktivt i samfunnet ditt. Oppdater informasjon om produkter og hvorfor kunder trenger dem. Kombiner med tips, og ikke glem det viktigste. Se på hvordan det går med konkurrentene dine. Lån gode ideer og gjør dem til dine egne.


Bestill nå